EV-onderhoud: waar moet je op letten?
In een auto met een verbrandingsmotor zitten ongeveer 200 bewegende delen. In een EV een stuk minder: ongeveer 20. Bewegende delen slijten, dus hoe minder je er hebt, hoe beter. Met een EV heb je daardoor in de regel ook lagere onderhoudskosten. Dat maakt een EV over de gehele levensduur vaak goedkoper dan een vergelijkbaar model met een verbrandingsmotor.
Toch moet je ook een EV goed onderhouden, wil je er lang plezier van hebben. Waar moet je op letten?
Accu
De accu is naar verhouding het duurste onderdeel van een EV. Daar moet je dus zuinig op zijn. Om je accu zo lang mogelijk in topvorm te houden kun je in ieder geval met twee dingen rekening houden:
- Rijd je accu niet helemaal leeg, maar laad hem ook niet helemaal op
- Laad liever met wisselstroom dan met gelijkstroom
Â
De accu levert de beste prestaties als hij tussen de 20% en 80% is opgeladen. Zit je daaronder of erboven, dan moet de accu harder werken tijdens het laden. Probeer daar bij dagelijks gebruik rekening mee te houden. Voor langere afstanden kun je hem prima volledig opladen.
Daarnaast kun je beter laden met wisselstroom (AC) dan met gelijkstroom (DC). Gelijkstroom wordt gebruikt voor snelladers. Het voordeel van snelladers is uiteraard dat je snel weer de weg op kunt, maar wanneer je ze te vaak gebruikt kan dat uiteindelijk de prestaties van de accu verminderen.
Om de accu en de omvormer te beschermen tegen oververhitting heeft een EV ook koelvloeistof nodig. De koelvloeistof zou je elke 70.000 km moeten verversen.
Banden
Elektrische auto’s kunnen sneller optrekken dan diesel- of benzineauto’s. Doe je dat regelmatig dan zul je merken dat je banden sneller slijten. Door rustig op te trekken, spaar je je banden. Controleer ook regelmatig het profiel!
Transmissie
Elektrische auto's zijn minder complex dan auto’s met een verbrandingsmotor, maar ze hebben nog steeds enkele bewegende onderdelen. Om deze componenten efficiënt te smeren, is het voor een EV noodzakelijk om volledig isolerende vloeistoffen te gebruiken.
Bij TotalEnergies produceren we daarom Quartz EV Fluids. Deze smeermiddelen zijn speciaal ontworpen om aan deze eisen te voldoen. Die vloeistoffen zijn overigens zeer zuinig in gebruik: je hoeft de transmissievloeistoffen maar twee keer te verversen gedurende de levensduur van het voertuig.
Remmen
Ook bij EV’s moet je af en toe de remvloeistof vervangen. Hoewel je met een elektrische auto meestal regeneratief kunt remmen – dus met terugwinning van energie – heeft een EV namelijk net als een brandstofauto mechanische remblokken. Om je remmen naar behoren te laten werken wordt geadviseerd om de remvloeistof elke 24.000 km of na twee jaar te vervangen.