Auto Aan Laadpaal (1)

Slim laden in Haarlem

Door de laadsnelheid aan te passen aan de beschikbaarheid van stroom op het net kan overbelasting van het net voorkomen worden. TotalEnergies en MRA-E onderzoeken in Haarlem welke impact dit heeft op de netcapaciteit en op de ervaring van de gebruikers.
Leestijd: 2 min
02-01-2023

TotalEnergies, MRA-Elektrische en de gemeente Haarlem gaan de mogelijkheden van slim laden op publieke laadpunten onderzoeken. Begin 2021 zijn de drie organisaties gestart met een pilot. Bij slim laden verhogen of verlagen de tijdelijk de laadsnelheid om optimaal gebruik te maken van duurzame energie of om de belasting het stroomnet te verminderen.

Stabieler stroomnet

In Haarlem is het doel om zoveel mogelijk te laden wanneer er voldoende capaciteit op het elektriciteitsnet beschikbaar is. Tijdens de pilot ontwikkelen wij de techniek die hiervoor nodig is en leren we over de effecten en de ervaringen van gebruikers. Uiteindelijk willen MRA-E en TotalEnergies alle laadpunten op hun netwerk kunnen aansturen. Op die manier kan elektrisch laden bijdragen aan een stabieler stroomnet. Dat is belangrijk omdat elektriciteit steeds belangrijker wordt als energiedrager. Het uitgangspunt blijft altijd een betrouwbare laadsessie.

De eerste fase is in maart afgerond en laat veelbelovende resultaten zien. Op de 74 laadpunten die onderdeel zijn van de pilot, hebben we bijna 6.000 laadsessies aangestuurd. Daarmee konden we de piekbelasting tot wel 25% terugbrengen. Ongeveer 10% van de laadsessies werd afgebroken voordat de auto bijna volgeladen was. Dat lijkt veel, maar dit komt overeen met het normale gebruik van de laadpunten. We ontvingen bovendien slechts enkele meldingen van e-rijders die problemen ondervonden of waarvoor niet duidelijk was wat er zich in de laadsessie afspeelde.

Fase twee: opschalen

Ondanks het beperkte aantal meldingen hebben deze ons veel inzicht gegeven in hoe we de sessies beter en betrouwbaarder kunnen sturen. In de tweede fase die loopt t/m december 2022 pakken we het volgende op:

  • Door de laadsnelheid minder te verlagen of dit minder vaak te doen verwachten we de laadsessies weer een stap betrouwbaarder te maken.
  • We gaan met samen met netbeheerder Liander via het zogenaamde GOPACS platform op actuele signalen over de druk op het elektriciteitsnet reageren.
  • De laatste belangrijke toevoeging is dat we op 116 laadpunten de laadsessies gaan sturen. Zo maken we meer impact en staan we meer open voor gebruikerservaringen.
Whitepaper Slim Laden Haarlem

Ontwikkelingen in slim laden bij MRA-Elektrisch

Resultaten van de slim-ladenpilots in Haarlem, Zeist en Dijk en Waard en de volgende stappen in de uitrol van slim laden.