Mobiliteit: een toekomstblik
Toekomstblik fabrikanten
Elektrisch rijden blijft volgens autofabrikanten in ieder geval de komende 10 jaar favoriet: daar wordt verreweg het meest in geïnvesteerd. Fabrikanten kijken echter verder dan alleen het bouwen van EV's. De marges op nieuwe voertuigen worden steeds kleiner, dus moeten ze zich op andere manier onderscheiden.Â
Verschillende fabrikanten investeren bijvoorbeeld flink in de ontwikkeling van betere en schonere batterijen en andere nieuwe technologieën. Mooi voorbeeld is de joint venture tussen TotalEnergies, Stellantis (eigenaar van o.a. Fiat, Opel en Peugeot) en Mercedes-Benz die met hun gedeelde kennis en ervaring batterijen voor EV's gaan ontwikkelen en produceren.
Andere fabrikanten gaan samenwerken met energie- en infrastructuurbedrijven om naast de auto ook laadoplossingen aan te bieden. Interessant voor de zakelijke markt is hierbij het groeiend aantal mogelijkheden voor laadoplossingen op eigen terrein om zo het wagenpark makkelijker te vergroenen. Opvallend is dat vooral in Azië er veel wordt geinvesteerd in battery swapping: een service waarbij je lege batterij wordt vervangen door een volle.
Top 5 verkopers (2022) |
Top 5 afzetmarkten (2022)Â |
1. BYD |
1. Azië |
Bovenstaande tabel laat de best verkopende EV-merken zien en de grootste afzetmarkten. Wat valt op? Het Chinese BYD heeft in de eerste helft van dit jaar Tesla van de troon gestoten. Dat is niet zo heel gek als je weet dat er in China bijna twee keer zoveel EV’s worden verkocht als in Europa. Toch krijgen BYD en andere Aziatische merken ook steeds meer voet aan de grond in Nederland.
Waterstof: een goede optie voor transport en regionaal vervoer
De ontwikkeling van personenauto’s op waterstof blijft achter bij die van EV’s. Dat komt echter vooral omdat de inzet van waterstof meer gezien wordt als een optie voor commerciële voertuigen met een grote actieradius, zoals internationaal transport en regionaal personenvervoer. Batterijen zijn voor dit type vervoer minder geschikt. Vooral voor (semi-)overheden en (internationale) transportbedrijven is het daarom interessant om de ontwikkeling van waterstofvoertuigen te blijven volgen.
In Europa heeft Renault de grootste ambities. De Franse autofabrikant wil marktleider worden in lichte bedrijfswagens op waterstof.
Meer weten over EV vs waterstof? Lees dan het artikel dat wij hier onlangs over schreven.
Zelfrijdende auto's en vliegtaxi's
Deze wilden we je ook niet onthouden: veel fabrikanten gaan door met het ontwikkelen van zelfrijdende auto's. Vooral in Azië is dit mateloos populair. Maar ook in de V.S. zijn er plannen om in het openbaar vervoer steeds meer zelfrijdende voertuigen in te zetten. Er zijn zelfs bedrijven die al zelfrijdende voertuigen op eigen terrein willen inzetten om hun medewerkers over het terrein te vervoeren.
Sommige fabrikanten gaan nog een stapje verder. Hyundai wil in samenwerking met Uber al in 2028 een autonoom elektrisch vliegtuig op de markt brengen dat bedoeld is voor kleinschalig maar snel interstedelijk personenvervoer. Een video van dit concept bekijk je hier.
Van autobezit naar autogebruik
Niet iedereen wil en hoeft een eigen auto. Deelconcepten en diensten als Uber en SnappCar worden steeds populairder en autofabrikanten gaan mee met die trend. Vandaar dat ze steeds meer fabrikanten flink investeren in 'mobility-as-a-service': diensten waarmee je wel gebruik maakt van de auto zonder dat je die bezit.
Ook voor bedrijven bieden fabrikanten steeds meer MaaS-mogelijkheden. Een mooi voorbeeld is Stellantis dat met Free2Move wagenparkbeheerders onder andere de mogelijkheid biedt om stilstaande poolauto's te delen met andere gebruikers.
Weet jij al hoe je de transitie naar schoon vervoer gaat aanpakken?
Laat je adviseren door Nick of één van onze andere adviseurs.
Bezig met laden