Electrisch Rijden Vs Waterstof Totalenergies V2

Elektriciteit vs waterstof

Met een duurzame auto of wagenpark zet je een flinke stap op weg naar zero emissie. Maar deze stap zet je niet in een nacht. Dus het kan geen kwaad om alvast vooruit te kijken naar de mobiliteitsmogelijkheden van morgen. Waarom zou je kiezen voor elektrisch? Of waarom juist voor waterstof?
Leestijd: 5 min
17-06-2022

De mobiliteitsindustrie bevindt zich midden in de grootste verschuiving sinds Karl Benz in 1885 zijn eerste Patent-Motorwagen bouwde. De nieuwe standaard is: emissievrij rijden. Het kabinet heeft vorig jaar nog besloten om een bedrag van €150 miljoen te investeren in de mobiliteitsindustrie, met name gericht op de verschillende ontwikkelingen voor emissieloos rijden. De meest voor de hand liggende opties zijn op dit moment: elektrisch rijden en rijden op waterstof.

De voordelen van elektrisch rijden

Elektrisch rijden (EV) is momenteel dé duurzame keuze voor veel consumenten en wagenparkbeheerders. Dat is niet voor niets, want de technologie is al behoorlijk doorontwikkeld. Er is een groot aantal EV-modellen op de markt en de laadfaciliteiten zijn uitstekend.

De eigenschappen van een elektrische auto

  • De actieradius van een elektrische middenklasser is gemiddeld 350 km.
  • De totale eigendomskosten (TCO) van EV’s wordt steeds lager. Dankzij fiscale voordelen is de TCO van veel EV’s zelfs lager dan die van een diesel- of benzineauto.
  • Opladen kan op veel locaties: Nederland telt bijna 85.000 openbare laadpunten, daarmee hebben we in Nederland de grootste laaddichtheid van Europa.
  • Bij publieke laadpunten – ook de ruim 10.000 van TotalEnergies – laad je met groene stroom afkomstig van duurzame energiebronnen.
  • Steeds meer tankstations hebben een snellader. Range anxiety wordt daarom steeds meer verleden tijd. Met een snellader kun je vaak al na een half uur weer op weg.
  • In vergelijking met een benzineauto betaal je per kilometer bijna de helft minder energiekosten.
  • De levensduur van een EV-accu is 5-10 jaar. Nieuwe accu’s gaan langer mee én kunnen steeds beter worden hergebruikt of gerecycled. De verwachting is dat een gemiddelde accu binnen een paar jaar meer dan 20 jaar meegaat.
  • De kosten van elektrisch rijden beginnen bij €30.000.

De voordelen van rijden op waterstof

Een voertuig dat rijdt op waterstof wordt ook wel een Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) genoemd. Inderdaad, het is in de basis ook een elektrisch voertuig. Vanuit de waterstoftank wordt de waterstof door een Fuel Cell geleidt, daar wordt het omgezet naar elektrische energie.

De eigenschappen van een waterstofauto

  • Met een waterstofauto rijd je gemiddeld 600 km op een volle tank. Handig op lange trajecten.
  • Er komen steeds meer waterstofstations bij. Momenteel zijn dat er 12 in Nederland en 50 in Duitsland. TotalEnergies heeft inmiddels 4 waterstofstations in Nederland, daar komen er dit jaar nog 2 bij.
  • Tanken kost je een paar minuten, net als bij benzine of diesel.
  • Een volle waterstoftank kost ongeveer 50-60 euro voor een tank van gemiddelde grootte (6 kilo). Dat lijkt veel, maar bij een actieradius van 600 km zijn de kosten per kilometer niet veel hoger dan die van diesel.
  • Een Fuel Cell gaat net zo lang mee als de auto zelf.
  • Een moderne auto-accu kan per kilo lithium-ion 250 wattuur aan energie opslaan. Een kilogram waterstof heeft ondertussen 33.200 van die wattuur per kilo. Waterstof is meer dan 100 keer zo energierijk als een li-ionbatterij!
  • De kosten van rijden op waterstof beginnen bij €60.000.

Wat is het meest efficiënt?

Rijden op waterstof lijkt voor de lange termijn voordeliger. Toch hangt de toekomst van waterstofvoertuigen af van ons vermogen om waterstof schoon en goedkoop te produceren. Daarnaast nog twee opvallende cijfers, de reden waarom Elon Musk FCEV's 'Fool Cells' noemt: Elektrische voertuigen op batterijen zijn enorm efficiënt. Afhankelijk van het model kunnen ze rekenen op een well-to-wheel-efficiëntie van ongeveer 70 tot 80 procent. Ter vergelijking: een waterstofauto (FCEV) heeft een algemeen rendement van ergens rond de 30 tot 35 procent.

In de brandstofcel zelf moet namelijk de H2 en O opnieuw worden gecombineerd om elektriciteit op te wekken (en het water uit de uitlaat te spuwen). Dit proces is lang niet zo efficiënt als een batterij die zijn elektronen dumpt. Je kunt de hier genoemde percentages betwisten als je wilt, maar het feit blijft dat het omzetten van elektriciteit naar waterstof om het vervolgens wéér om te zetten nooit zo efficiënt zal zijn als het rechtstreeks voeden van een batterij.

Conclusie: Elektrisch rijden of op waterstof?

Welk van de twee – elektrisch of waterstof – is de alternatieve ‘brandstof’ van de toekomst? Wel, voor degenen die op zoek zijn naar een definitief antwoord, is het antwoord beide. Batterij-aangedreven voertuigen zullen zeker hun voordeel behouden voor de komende jaren, terwijl brandstofcellen strijden om de schaalvoordelen en infrastructuur die FCEV's voor een bredere markt openen. Uiteindelijk is het echter onvermijdelijk dat waterstof een belangrijk onderdeel wordt van onze emissievrije toekomst. Naast langeafstandsvrachtvervoer zijn de zeescheepvaart en langeafstandsvliegtuigen veel beter geschikt voor waterstofenergie. Dichter bij huis is de verwachting dat taxivloten en koeriersbedrijven waterstof waarschijnlijk goedkoper vinden. 

Kan je ooit voordeel halen uit een waterstofauto? Dat komt waarschijnlijk neer op een simpele kwestie van levensstijl en rijgewoonten. Rijd jij of je wagenpark vooral in de randstad, binnen het bereik van een enkele batterijlading? Is de garage of het parkeerterrein geschikt voor een Level 2-lader? Dan maakt het gemak en de lage kosten van thuis of op werk laden een elektrische auto de beste optie.

Aan de andere kant heeft niet iedereen - appartementsbewoners, mensen die op straat parkeren, enz. - gemakkelijk toegang tot een oplader van niveau 1 of 2. En als je een emissievrij voertuig wilt, heb je dan een alternatief voor een stekker nodig. Daar komt nog eens bij dat als je een echte road warrior bent, de tijd-afstand vergelijking belangrijker is dan efficiëntie. Een auto op waterstof is dan vrijwel zeker het betere alternatief.

Advies nodig?

TotalEnergies kan jou voorzien van advies in de volledige energietransitie. Heb je vragen over de transitie naar een schoon wagenpark en hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem contact op met een van onze specialisten. Stuur ons een mail of neem telefonisch contact op via +31683793353