Zero Emissie Stadslogistiek

Vijf stappen op weg naar een zero emissie wagenpark

Sinds 2020 mogen gemeenten zelf bepalen of vervuilende voertuigen hun stad in mogen. Steeds meer gemeenten stellen dan ook een milieuzone in. Dan mogen personen- en bestelauto’s met een bepaalde emissieklasse een gebied niet in. Doen ze dat toch? Dan riskeren ze een boete van 150,- euro  
Leestijd: 2 min
31-05-2022

Nul-emissiezones

Vanaf 2025 wordt de wetgeving nog strenger: dan mogen gemeenten zelfs nul-emmisiezones instellen. Dat betekent dat alleen voertuigen die rijden op elektriciteit of waterstof toegang hebben.
 
Zeker weten dat jouw voertuigen overal mogen komen? Maak een zero emissie actieplan! Alleen met 0,0 uitstoot, weet je zeker dat jij de komende jaren op elke locatie tot aan de voordeur kunt komen. 

Vijf stappen op weg naar een zero emissie wagenpark 

  1. Doelstellingen 
    Wanneer wil je klimaatneutraal zijn en hoe ziet jouw energiehuishouding er nu uit? Stel ook tussenstappen in: wanneer moeten bijvoorbeeld alle voertuigen minimaal hybride zijn of wanneer je start met het uitfaseren van benzineauto’s?
  2. Vlootscan 
    Stel een wagenparkoverzicht op. Welke voertuigen heb je, wat is hun uitstoot, standplaats en hoe lang nog voordat het leasecontract afloopt?
  3. Marktscan 
    Wat zijn de ontwikkelingen in de markt: is er nieuwe wetgeving m.b.t. klimaatdoelen en CO2-uitstoot? Wat zijn de meest voor de hand liggende technologieën: kies je bijvoorbeeld voor elektrisch of waterstof? En welke modellen zijn er beschikbaar?
  4. TCO-scan 
    Wil je sturen op maximale impact of minimale kosten? Bereken wat voor jou de beste keuze is qua brandstof, planning en (eigen) tank- en laadfaciliteiten.
  5. Actieplan
    Op basis van bovenstaande stappen, overleg je met alle betrokkenen en maak je een plan.

Bij het snel verduurzamen van jouw wagenpark sta je er niet alleen voor. Steeds meer energiebedrijven openen (semi-)publieke laadpalen op bedrijfsterreinen en andere plekken waar de business daar om vraagt. 

Een mooi voorbeeld daarvan is het semipublieke laadstation met snellader die TotalEnergies plaatste bij transporteur Deudekom.