De elektrische motor achter duurzame mobiliteit
Aan ambitie geen gebrek bij TotalEnergies Marketing Nederland: “We steken onze nek uit door véél meer laadinfrastructuur te bouwen dan nodig is voor het huidige aantal auto’s en het laadgedrag dat we uitlezen.”, aldus Sander de Geus, Manager Development eMobility bij TotalEnergies: “Dat doen we om nóg meer te stimuleren dat men een elektrische auto neemt, want men heeft tenslotte altijd een laadpaal in de buurt. Daarmee lopen we vooruit op de vraag, want wij vinden dat de infra nooit de bottleneck zou mogen zijn.”
Infrastructuur in Amsterdam en omgeving
Marja Versleijen, directeur van afdeling Mobility & New Energies: “Wij plaatsen al een aantal jaar de infrastructuur voor de Metropoolregio van Amsterdam (MRA) in de provincies NoordHolland, Flevoland en Utrecht. Met deze aanbesteding is de stad zelf daar ook aan toegevoegd.” Amsterdam biedt echter weinig mogelijkheden voor grootschalige infraprojecten legt De Geus uit: “Als je denkt aan een omvangrijk laadplein met 40 palen, dan leent een binnenstad als die van Amsterdam zich daar niet voor. Daarom moet je daar in kleine clusters (drie palen met twee aansluitpunten - red.) gaan denken. Dan is er ruimte genoeg.”
Naast het recent gewonnen concessiegebied worden in de gemeente ook bestaande tankstations tot slimme ‘Mobility Hubs’ aangepast, waarin verschillende vormen van duurzaam (deel)vervoer en duurzame energie bij elkaar komen. Eenvoudig stap je hier over op ander een vervoersmiddel, bijvoorbeeld een elektrische fiets, scooter of een elektrische auto. Daarmee vormen deze Mobility Hubs een mooie oplossing om efficiënt gebruik te maken van de openbare ruimte en de bestaande infrastuctuur.
Friese palen
De provincie Friesland, waar in februari van 2022 óók de eerste TotalEnergies laadpalen in de grond gaan, biedt een interessant contrast met de Randstad. “In steden als Amsterdam en Utrecht ligt de laaddichtheid erg hoog. In Friesland zie je het tegenovergestelde.”, vertelt De Geus. “Daar zijn tal van dorpen waar nog geen laadpaal te vinden is in het publieke domein. Door die palen daar tóch neer te gaan zetten haal je een drempel weg om elektrisch te gaan rijden.” De exacte locaties lijken daar een minder groot obstakel: “In een stad met een hoge dichtheid werk je met ontzettend veel data en uitgebreide algoritmes om te bepalen waar nieuwe laadpalen kunnen komen. In kleine dorpen kun je makkelijker kijken naar waar die paal het handigst komt te staan.”, aldus De Geus.
Smart solutions
Technologieën waar het energieconcern veel in investeert, om zodoende de druk op het netwerk te verlagen. En dan zijn we er nog niet, weet Versleijen: “Wat we ook niet moeten vergeten is dat al die nieuwe voertuigen eerst allemaal geleverd moeten worden. De afgelopen jaren zagen we, bijvoorbeeld, dat de chipindustrie leverproblemen had. Daar heb je óók nog altijd rekening mee te houden.”
Energizing the Future
De Geus: “Amsterdam durft, gelukkig, de stip aan de horizon écht heel ver te zetten. We werken met veel gemeenten en provincies in Nederland samen, die hun visie op elektrisch rijden meestal goed aan laten sluiten op de werkelijkheid van vandaag, maar Amsterdam legt de lat heel erg hoog. Daarmee zijn zij een voortrekkersstad voor de rest van Nederland.” Versleijen geeft aan dat die ambities hoog, maar niet onrealistisch zijn: “De doelstellingen van Amsterdam (en andere gemeenten) zijn absoluut haalbaar. Maar het is wel zaak dat iedereen op deze weg blijft doorgaan. Zowel landelijke als lokale overheden, bedrijven als bewoners zullen hun steentje moeten bijdragen. Anders wordt het een stuk lastiger. Wij zetten ons in ieder geval voor de volle 100% in om de samenleving voor te bereiden op de toekomst van duurzame energie en mobiliteit. We noemen dat: Energizing the Future!”