“We willen onze klanten helpen bij de overstap naar duurzame mobiliteit”
De TotalEnergies tankpas
“Het begrip ‘cards’ is eigenlijk iets te beperkt”, verduidelijkt Mathieu, “want wij adviseren onze klanten over de energietransitie, schone brandstoffen, laad- en tankinfrastructuur, fleetmanagement en aanvullende mobiliteitsdiensten (zoals bijvoorbeeld parkeren, carsharing en tol). Daarnaast kunnen wij de administratieve inrichting verzorgen, eventueel aangevuld met facturatie aan de eigen leasemaatschappij. De TotalEnergies Tankpas is eigenlijk de sleutel tot een breed palet aan mobiliteitsoplossingen.”
Werk je al lang bij TotalEnergies?
“Ik werk inmiddels alweer zo’n 22 jaar bij TotalEnergies. Ik heb marketing gedaan, ICT-projecten ontwikkeld, smeermiddelen verkocht en in de exploitatie van tankstations gezeten. “Al die ervaring komt in mijn huidige baan perfect samen, waardoor ik fleetowners echt goed bij de ontwikkeling van integrale oplossingen kan helpen.”
Waar ligt het zwaartepunt van jouw werk?
“Ik zie het eigenlijk als onze belangrijkste taak, klanten te ondersteunen bij de energietransitie. Wij adviseren onder meer over de overstap naar schonere brandstoffen en EV. Dat moet uiteindelijk leiden tot zero-emissie vervoer. Wij hebben kennis van elektrisch vervoer, de installatie van laadpalen en -pleinen, voertuigen op Groengas en LNG, (bio)diesel en zelfs op waterstof, waardoor we een compleet advies kunnen uitbrengen.”
"Ik zie het eigenlijk als onze belangrijkste taak, klanten te ondersteunen bij de energietransitie."
Moeten we allemaal meteen over op elektrisch rijden?
“In de toekomst wordt zero-emissie vervoer de norm, maar zover is het nog lang niet. De rol van fossiele brandstoffen is de komende jaren zeker nog niet uitgespeeld. De overstap zal stapsgewijs verlopen. We noemen het niet voor niets een ‘transitie’. Voor personenauto’s is elektrisch rijden inmiddels behoorlijk ingeburgerd, maar voor bestelbussen en zwaar transport ligt een tussenstap meer voor de hand. Het is de kunst om een uitgebalanceerd wagenpark samen te stellen, waardoor je enerzijds stappen kunt zetten op het gebied van CO2-reductie en duurzaamheid, maar waarbij je anderzijds ook de gemiddelde kosten per kilometer goed kunt blijven managen, want je moet natuurlijk wel concurrerend blijven!”
Hoe pakken jullie zo’n transitietraject voor een klant aan?
“We beginnen altijd met een wagenparkadvies. We gaan hierbij niet op de stoel van een leasebedrijf zitten; wij kijken alleen naar de invulling van mobiliteit en putten hierbij uit de energie-mix, die bestaat uit schone brandstoffen en EV. Zakelijke personenauto’s kun je afhankelijk van de klantbehoefte eenvoudig vervangen door EV’s als het leasecontract afloopt, maar voor bestelbussen zijn biodiesel en groengas (CNG) ook goede alternatieven. Bij zwaar materieel kijken we kritisch naar het soort werk dat gedaan wordt en het vermogen en de actieradius die daarvoor nodig zijn. Vervolgens kijken we naar de mogelijkheden in het (internationale) TotalEnergies Card netwerk of voor een maatwerkoplossing met bijvoorbeeld een eigen tank- of laadinfrastructuur. Tenslotte regelen we de toegang tot alle andere gewenste mobiliteitsdiensten en krijgt de klant toegang tot onze fleetmanagementportal.”
En wat is de rol van de TotalEnergies Tankpas in dat verhaal?
“De kaart is eigenlijk alleen het middel om toegang tot alle mobiliteitsdiensten te krijgen. Met slechts één kaart kunnen berijders van de voertuigen in principe alle soorten brandstof tanken, hun auto’s opladen, maar ook tol betalen, een parkeerplek afrekenen en de auto een wasbeurt geven. En dat in binnen- en buitenland. De kaart biedt enorm veel gemak. En het mooie is dat de bijbehorende administratie en transacties - zowel in liters, kilo’s als kWh-uur - meteen in het fleet-managementsysteem zichtbaar worden. De werkgever kan keurige rapportages uitdraaien over bijvoorbeeld het gebruik van de voertuigen, de brandstofkosten en de CO2-uitstoot. Met de TotalEnergies tankpas kan je als fleetowner de hele keten beheren.”
Welke ontwikkelingen kunnen we in de toekomst verder verwachten?
“De ontwikkelingen in de mobiliteit gaan nog steeds erg snel”, licht Mathieu toe. “Kijk alleen maar naar het gebruik van elektrische auto’s en de groei van het aantal oplaadpunten. De elektrische aandrijving zal ook zijn intrede doen in bestelbussen en vrachtauto’s. Daarnaast is waterstof onderdeel van de energiemix. Erg interessant vind ik de verdere integratie van Mobility as a Service (MaaS). TotalEnergies ontwikkelt zich steeds verder als een Mobility Service Provider (MSP). De impact van COVID zal op de langere termijn voor een versnelling op het gebied van mobiliteitsdiensten zorgen, want veel bedrijven herzien hun mobiliteitsbeleid. Zo’n mobiliteitsplatform heeft functionaliteit, die vergelijkbaar is met een virtuele kaart. Straks kun je deze ‘kaart’ in je smartphone integreren en krijg je met dat ene device toegang tot werkelijk alle soorten mobiliteitsdiensten, dus ook het OV, deelauto’s, taxi’s en huurfietsen. Uiteraard verloopt de afhandeling van deze diensten gewoon via TotalEnergies, zodat je echt al je mobiliteits- en energieoplossingen onder één dak hebt.”
Heb je belangstelling voor een laadpaal, een laadplein of aanvullende mobiliteitsdiensten? Onze accountmanagers staan voor je klaar. Klik op de bijgaande link voor de contactgegevens.