Van tankstations naar zonnevelden
In Rotterdam verzorgt TotalEnergies Marketing Nederland de laadinfrastructuur voor het hele gemeentelijk wagenpark, vertelt Bram van Eijsden, manager energy development : ‘Het gaat om honderden voertuigen, ook de vuilniswagens. We zijn hierbij niet meer alleen de partij die de laadpalen neerzet en zorgt dat ze het doen. Steeds vaker lossen we ook de puzzels rondom ‘slim laden’ op. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om alle voertuigen aan het eind van de dag op te laden. Dat vraagt te veel stroom. Wij ontwierpen het systeem waarmee de voertuigen in de juiste volgorde worden opgeladen.’Â
Slim laadplein
In Duivendrecht bouwde TotalEnergies Marketing Nederland vorig jaar het ‘slim laadplein’, in samenwerking met de gemeente Ouder-Amstel, de provincie Noord-Holland en logistiek dienstverlener Deudekom. De acht laadpunten en de snellader zijn beschikbaar voor Deudekom zelf, maar ook voor de elektrische voertuigen van omliggende logistieke bedrijven. Het laadplein is alvast ingericht voor V2G: Vehicle to grid, waarmee elektrische voertuigen straks ook energie aan het net kunnen terug leveren. Een container met een grote batterij staat naast de snellader klaar. Dankzij de batterij wordt de impact op het elektriciteitsnet verminderd wanneer een vrachtwagen moet snelladen. ‘En die netimpact is toch een hoofdpijndossier voor veel gemeenten,’ weet Babak Farshchi, directeur productielokatie Beverwijk: ‘We werken met verschillende innovatieve partners op het gebied van opwek en opslag, om voor elke situatie een geschikte energieoplossing te bieden.’Â
De volgende stap voor TotalEnergies Marketing Nederland? Samen met gemeenten duurzame energie opwekken. Om het goede voorbeeld te geven wordt in eigen huis gestudeerd op een techniek om de warmte die vrijkomt bij het productieproces om te zetten naar energie voor datzelfde productieproces. Farshchi: ‘De oplossingen die we hier bedenken, willen we gaan aanbieden aan klanten.’
Duurzame opwek
Nu ook ‘duurzame opwek’ een tak van sport is geworden, kan TotalEnergies Marketing Nederland een extra aantrekkelijke partner voor gemeenten worden. Immers, met al dat elektrisch vervoer stijgt de vraag naar energie fors en tegelijkertijd eist de Regionale Energie Strategie (RES) meer duurzame opwek. Farshchi: ‘Kortom, als je plannen maakt voor laadinfrastructuur in je gemeente, bespreek dan ook waar de energie vandaan moet komen. Wij denken graag mee over een match van elektrisch vervoer met duurzame opwek.’ Samen met de gemeente wordt dan een plan gemaakt om ‘slimme laadpalen’ te koppelen aan een nieuw aan te leggen zonneveld. Van Eijsden: ‘Gemeenten willen graag opladen met groene stroom die lokaal is opgewekt. De vergunningprocedure is vaak nog wel een uitdaging. Maar wie had dat gedacht: dat wij ook zonnevelden in een gemeente zouden gaan aanleggen?’